RECENZE: Borderlands 2

Mnozí z vás si už jistě brousí granátomety na blížící se Borderlands 3, a tak nebude od věci si připomenout druhý díl této kultovní akce v naší recenzi. Sérii Borderlands asi netřeba příliš dlouze představovat. Nicméně pro ty, kteří dosud zůstali touto ságou nepolíbeni, se jedná o bláznivou postapo first person akci s prvky RPG. V předchozí větě je důležité především jedno slovo. Ano, uhodli jste, je to slovo “bláznivá”. Tahle hra je totiž všechno, jen ne normální.

Fešák Honza a ti druzí

Příběh se odehrává na fiktivní planetě Pandora, jejíž samozvaným diktátorem je Handsome Jack. A právě vaším úkolem, coby Vault Huntera, je se Handsome Jacka zbavit, a nastolit tak na Pandoře opět mír. Ano, nejedná se o žádný trhák, nicméně příběh zde nehraje zas tak zásadní roli. Důležitější jsou jeho postavy. A tou první je robůtek Claptrap. Toho můžete znát už z prvního dílu. Na poměry robota je vysoce temperamentní a srší lacinými vtípky. A také často nenuceně vyhledává potíže, do kterých samozřejmě rád zavleče i vás.

Claptrap vás poté zavede k další postavě, Siru Hammerlockovi. To je takový starší pán s robotickou rukou. U toho můžete, nebo nemusíte, nasbírat první vedlejší questy. Nebudu tu samozřejmě vypisovat postavu po postavě. Na své cestě jich potkáte dost a žádná z nich nebude normální. Důležité je, že vaše kroky nakonec povedou do Sanctuary. Což je, jak už název napovídá, poslední bašta lidí a kreatur, co nesouhlasí s režimem Handsome Jacka. Samozřejmě je to také místo, které je hlavnímu záporákovi největším trnem v oku. Sanctuary se stane vaší základnou, zásobárnou zbraní a vybavení a dějištěm všeho zásadního ve hře. A co je nejdůležitější, můžete tam hrát automaty.

Borderlands 2
Roztomilé děvče, že? Zdání klame.

Nevydávej se po již vyšlapaných cestách, dobrodruhu!

Co se týče herního konceptu, jsou Borderlands hrou s otevřeným světem a prakticky si zde můžete dělat co se vám zlíbí. Máte tu samozřejmě hlavní dějovou linku, která zabere něco málo přes 30 hodin, ale byla by škoda neplnit také questy vedlejší. Zaprvé vám pomáhají k munici, equipu, zbraním, penězům a všemu, co je ve hře důležité, zadruhé jsou zábavné a zatřetí se pomocí nich levelujete, což vám usnadní postup v hlavním příběhu.

Všude možně po světě se vyskytují různé lokace s monstry, která se po čase respawnují. To oceníte ve chvíli, kdy je potřebujete vymydlit (například jako součást questu), ale méně v okamžiku, kdy lokací jen probíháte abyste se dostali na jiné požadované místo. Jednou dvakrát vám to nevadí a rádi jim zarazíte olovo do jejich křehkých tělesných schránek, ale po čase je to stále a stále otravnější. I když zvolíte ignoraci, oni k vám tak ohleduplní bohužel nebudou.

Portfolio vašich nepřátel je poměrně široké. Navíc každý jejich typ má ještě své poddruhy s unikátními vlastnostmi. Někteří k vám prostě přiběhnou a odpálí se, jiní na vás hážou granáty a další plivou jed. Nebojujete jenom proti lidem, ale i proti jiným stvůrám z různých čeledí. Když narazíte na oponenta s předponou “badass”, zvolte raději taktičtější postup. Jsou to takoví slabší bossové a dostat je není vůbec jednoduché.

Borderlands 2
Typické představení bosse.

Dnes neumírej

Vedlejších misí je spousta a vy samozřejmě nejste nuceni je plnit všechny. Můžete si zvolit, který quest budete dělat a na mapě se vám označí lokace, kam je třeba se dostat. Přechod mezi nimi je spojen s načítáním. Ukazuje se vám i obtížnost úkolu, to abyste nepřecenili své síly. Občas se vám do cesty připlete do cesty nějaký boss. Tedy, spíš se připletete do cesty vy jemu. Ten je většinou ještě šílenější než člověk, který vás poslal ho zničit. A to je co říct. Boj s ním je poměrně výzva, což je jedině dobře. Obecně nejsou Borderlands často procházka růžovým sadem. Naštěstí zde máte možnost se během hry respawnovat na checkpointech, což vás bude ve výsledku stát jenom pár zlaťáků.

Jelikož jsou lokace většinou poměrně rozsáhlé, funguje zde také možnost tzv. fast travelu, tedy teleportu. Ten vás samozřejmě nedostane přímo na místo questu, ale aspoň se přiblížíte a nemusíte se tam dostávat po svých. Po těch nebudete muset chodit ani zhruba po dvou až třech hodinkách hry, kdy dostanete možnost spawnovat si auta. A jsou zadarmo. Automobilky zjevně v postapo nefrčí.

Borderlands 2
Lesíky v Borderlands zrovna nehledejte.

Bazilion zbraní

Protože nepřátel je mnoho a automaty na munici nejsou vždy po ruce, budete mít možnost lootu prakticky kdekoliv. Ať se dostanete na jakékoliv místo, kde jsou nějací lidé nebo objekty, máte takřka 100% šanci na objevení nějaké bedny s náboji, lékárnami nebo zbraněmi. Ty budete ale nacházet i na záchodech, v šatních skříňkách a vůbec ve všem, co má nějaké víko nebo dvířka. Většinou budete sbírat právě tyto podpůrné věci a peníze, ale občas se vám naskytne i zajímavá zbraň nebo vylepšení. A když už se vám nebude daná věc hodit, můžete jí zhodnotit u nějakého obchodu. A když říkám obchodu, myslím tím samozřejmě automaty, které by se daly připodobnit těm dnešním na kávu nebo nápoje. Jsme přece v Borderlands. Váš batoh má ovšem omezenou kapacitu, takže rozmýšlejte dobře, co si vezmete a co necháte na místě.

S lootem souvisí také už zvýšené zbraně. Těch je tu hodně. Opravdu hodně. Dle tvůrců jich je bazilion. Nikdo sice neví, jaké číslo si pod tímto počtem představit, nicméně se má v Borderlands 2 nacházet více než 17 miliónů zbraní. To už je slušný výběr. Číslo je to samozřejmě poněkud nadnesené, protože bere například různé úrovně stejných zbraní jako zbraně různé. Pokud bychom toto číslo zredukovali, dostaneme se prý na nějakých 250 tisíc zbraní. Ani to není málo. Máte tu různé výrobce. Máte tu různé typy. Máte tu různé rarity. Máte tu různé efekty. Je toho opravdu mnoho a je vidět, že tvůrci se tady skutečně rozvášnili a neponechali nic náhodě. Do toho existuje ještě spousta dalšího vybavení jako jsou štíty, granáty a jiná vylepšení postavy. Vše s podobně rozličnými vlastnostmi.

Borderlands 2
Slušnej kanón, brácho.

Zazvonil Clap a pohádky je trap

Výše jsem zmiňoval, že Borderlands 2 jsou akce s prvky RPG. Máte k dispozici skill tree, který funguje podobně jako ve většině RPG her. Jsou zde 3 oblasti, ve kterých se můžete vylepšovat a s každou novou úrovní dostanete bod, jenž můžete investovat. V základní hře jsou hratelné 3 classy: Gunzerker, Commando a Assassin. Pokud máte DLC, odemknou se vám ještě Mechromancer a Psycho. Každé z povolání má jeden svůj unikátní skill.

A to nejlepší nakonec. Borderlands 2 můžete hrát, stejně jako jedničku, v kooperativním režimu. Což mohu jedině doporučit. Ať už samotné nebo s kamarádem vás zde čekají desítky hodin zábavy a skvělé hratelnosti. Hra má spád, není jednotvárná a vy budete chtít neustále pokračovat. Mnozí z vás navíc ocení výborný ingame humor. Pokud se chcete navnadit na Borderlands 3, toto je ideální způsob. Borderlands 2 za vaši pozornost určitě stojí.

Postavy

Autor