Hru vydalo japonské studio Cocone začátkem roku 2018 pro iOS i Android. Naštěstí si ji můžeme zahrát bez znalosti japonštiny a nebýt zvukového projevu hlavního hrdiny při malbě obrazu, ani by mě nenapadlo, že jde o hru původem z východní Asie.

Příběh je to, čím je tento kousek lepší, než většina her založených na principu match-3. Obvykle se nestává, že by herní příběh dojal už v první minutě. Avšak pohled na smutného kocoura van Meowogha s prázdnou konzervou, naříkajícího nad smrtí své paničky, chytne zkrátka za srdce. Van Meowogh bydlí spolu se svým myším kamarádem ve velkém opuštěném domě, který je v bídném stavu, protože má dluhy. Právě kvůli nelichotivé finanční situaci veškeré vybavení rozprodal. Snaží se ale vše odkoupit zpět, splatit zbylé dluhy a stát se úspěšným umělcem. V průběhu potkává mnohé další charaktery, včetně jiných slavných umělců. Také by rád získal srdce jedné kočičí dámy, ta je ovšem tak trochu na peníze, takže se do vztahu s naším chudým kocourem umělcem skutečně nežene. Jeho život je zkrátka plný nezdarů.

Vaším úkolem je pomoci mu získat peníze na obživu, splacení dluhů, nákup vybavení a opravy, ale především také poskytnout mu inspiraci pro jeho umělecká díla. K tomu slouží procházení jednotlivých úrovní, které nejsou nic jiného, než typické match-3 puzzle. Samozřejmě je lehce stylizováno ke kočičí a umělecké tematice. Elementy, které spojujete, jsou mimo jiné myšky, tlapky a kočičí hlavy. Časté jsou také překážky – zamrzlá či zatlučená políčka, provazy nebo třeba zaschlá barva. Některé řádky mřížky bývají i pohyblivé, a tak je tomu potřeba značně uzpůsobit předvídání, co lze udělat v dalším tahu. Předvídání je nutné obzvlášť v pokročilých úrovních. V každé máte totiž minimálně jeden úkol, který musíte splnit v určitém počtu tahů. Některé pozdější úrovně jsou omezeny časově. Zde bych možná uvítala nějaké upozornění ještě před začátkem úrovně, protože se mi většinou stalo, že si v klidu rozmýšlím tahy a pak vidím, jak mi odtikává poslední půl minuty.

Za splněné úrovně je odměna v podobě deseti mincí, jednoho dílku obrazu a několik plechovek sardinek. Sardinky jsou určeny k nákupům uměleckých potřeb, které v úrovních slouží k pomoci s odstraněním většího počtu elementů. Některé lze získávat i kombinováním většího počtu elementů najednou, ale jiné jsou jen za sardinky nebo jako odměna ve speciálních herních událostech. Zde se ovšem projeví snaha získat z hráčů nějaké ty peníze. Sardinek získáváte pomálu, ale vše, co za ně lze koupit je neskutečně drahé. V pozdějších úrovních, kdy už se nějaká ta výpomoc hodí, se tedy budete muset rozhodnout, zda budete trpělivě zkoušet překonat úroveň vlastním umem a štěstím, anebo si prostě připlatíte. Ovšem mikrotransakce jsou poměrně drahé, pokud vezmeme v potaz, jak málo za ně získáte.

Za mince musíte každý herní den plnit úkoly související se zvelebováním sídla, splácením dluhů, poznáváním ostatních charakterů a v neposlední řadě také s malováním. Každý splněný úkol provází rozhovor či nějaký jiný posun v příběhu.

Okno s úkoly však skrývá ještě další záložky. Naleznete zde vzpomínky. Každou animaci příběhu, který jste už prožili, si můžete znovu přehrát. Také se můžete podívat s jakými postavami jste se prozatím setkali. Jsou zde však vidět i siluety dosud nepoznaných, tak alespoň víte, na co se můžete těšit. Další záložkou je kolekce, kde si můžete prohlížet předměty získané při speciálních příležitostech. Poslední záložka nejlépe podporuje tematický koncept hry. Je zde totiž galerie. Z dílků, které získáváte za jednotlivé úrovně, se vám po čase podaří poskládat celý obraz. Lépe řečeno rozmazaná myšlenka obrazu, kterou poté kocour ztvární. No a zde si je všechny můžete prohlížet a dokonce i stáhnout a použít třeba jako tapetu. Jde o klasická díla Vincenta van Gogha, jen lehce upravená do kočičí tematiky. Obzvlášť předělávka Hvězdné Noci mi přišla mile vydařená.

Graficky je hra vcelku na úrovni. Malované ztvárnění se tematicky hodí, je velice osobité a působí příjemně. Ovšem jako ve většině příběhových match-3 her jsou i zde úrovně ztvárněny jinak a méně líbivě než samotný příběh. I přesto bych ale řekla, že hra patří k lepším a nikde nepůsobí vyloženě odfláknutě. Totéž mohu říct i o hratelnosti. Skládání obrazů, plnění úkolů, příběhové zvraty a zábavné charaktery zkrátka nutí hráče překonávat další a další úrovně. Postava Vincenta van Gogha byla zvolena vskutku dobře, protože jeho ne příliš veselý život působí ve spojení s kočičí osobností poměrně tragikomicky. Každou jeho radostnou chvíli si tak hráč o to více užije. Nebýt příliš drahých mikrotransakcí, asi by si Days of van Meowogh zasloužil ještě více chvály. Bylo skutečně příjemné tuto hru hrát. Navíc se na ní stále pracuje a zejména počet úrovní roste snad s každou aktualizací.

Herní možnosti