RECENZE: Emoce, absurdní kult i šikana. Nová epizoda Life is Strange 2 herně nenadchne, zanechává za sebou však příslib velkého finále

Upozornění: Tato recenze obsahuje spoilery.

Do dění se ve čtvrté epizodě znovu zapojujeme dva měsíce po incidentu v Merrillově domě. Překvapením může být, že Sean vlastně žije, i když to už na konci předchozího dílu vypadalo, že bude Daniel ve své cestě pokračovat dost možná sám… Zatímco Sean leží v nemocnici, o tom, kde se nachází jeho bratr, nikdo nic neví. Je tedy na čase, aby se starší ze sourozenců vrhl zpět do akce a vlčí bratři k sobě po odloučení opět našli cestu.

Nenáročný úvod

I když jste Merrillův dům naposledy viděli v dezolátním stavu, Sean na tom zas tak špatně není. Po dvou měsících léčby přetrvávají akorát problémy s vnímáním hloubky prostoru kvůli poraněnému oku. A tak v momentě, kdy se s ním opět setkáváme, působí zdravým dojmem a stejného názoru jsou i lékaři. Proto má být zítra propuštěn z léčby. Pro náctiletého mladíka to znamená čelit obvinění z vraždy policisty v Seattlu a zpovídat se z událostí u Merrilla.

Za tu dobu, co jsme o Seanovi nevěděli, si udělal v nemocnici alespoň jednoho kamaráda. Je jím sympatický zdravotní bratr Joey. Přesto, že se ve hře objevuje krátce, jde o klíčovou osobu.

Díky vzkazu od Jacoba ve svém deníku Seanovi brzy docvakne, kde jeho mladší bratr pravděpodobně může být. Že si nevybavujete, kdo je Jacob? Na vině bude asi fakt, že je mezi epizodami velká prodleva. Pojďme tedy zpátky do té předchozí. Vzpomínáte na mladíka u táboráku, který se nám při „soutěži“ o nejhorší vzpomínku svěřil, že vyrůstal v malé věřící komunitě Heaven Point v Nevadě? Dost možná jste mu prošmejdili i stan a zjistili, že má mladší sestřičku. Tak to je Jake, seznamte se. Podruhé. A právě do nehostinné Nevady se Sean musí vydat, aby Daniela našel. Jestli si myslíte, že se mu podaří lehce z nemocnice utéct… Máte vlastně pravdu. I když těch způsobů, jakým svobody docílíte, hra nabízí více, jde o snadnou překážku, která je završena bezproblémovým vyzvednutím si osobních věcí v místnosti pro nemocniční personál a „krádeží“ auta. Posledním dvěma počinům mimochodem jen přihlížíte. Hra vás nenechá nijak zasáhnout a takových chvil je v ní spousta. Škoda.

Palčivá témata, kam se podíváš

Ono celkově dali vývojáři v předposlední epizodě více prostoru různým společenským tématům a na jejich úkor se možná trochu na samotné hraní zapomnělo. Hra se neopírá jen o rasovou diskriminaci, o které bude ještě řeč níže. Na paškál si tentokrát vzala i náboženskou otázku a nesmyslné následování fanatiků. Což se příznačně odrazilo i v názvu celé epizody, Faith. Ruku v ruce s náboženstvím je krátce podsunuta i v těchto kruzích tabuizovaná homosexualita. Snadno se pak ale ocitnete v příběhových pasážích, které mají sice poutavou atmosféru, nicméně kromě odpovědí nebo drobných rozhodnutí víc udělat nemůžete. Nějaký ten gameplay tu prostě chybí a po chvíli epizoda působí spíše jako film, ve kterém občas něco ovlivníte, ale nemáte pocit, že byste byli úplně nepostradatelní.

Abusivní vsuvka je pravděpodobně nejsilnějším momentem epizody

Přesto je ve hře několik momentů, na které jen tak nezapomenete. Například když narazíte na dvojici místních vidláků, kterým nedopatřením parkujete na pozemku. Určitě vás napadne, že by to šlo vyřešit klidnou domluvou. Jenže jste asi zapomněli, v čí kůži se momentálně nacházíte, a nebojte se, tihle chlápci vám to mile rádi připomenou. Několikaminutová scéna se rázem mění spíše v horor, ve kterém musíte sami rozhodnout, jestli si necháte ponižování líbit nebo se necháte zmlátit. Můžete si ale po dlouhé rekonvalescenci vůbec dovolit schytávat další rány? Volba je na vás, ale nebude lehká… Právě tyto momenty připomínají, proč jsou tituly s nálepkou Life is Strange v oblibě. Dokáží šokovat svou opravdovostí a umí naplno vtáhnout hráče do dění.

V emočně vypjaté situaci dojde na slzy, řev, ponižování i fyzické napadnutí. Life is Strange 2 nám tím opět připomíná realitu ve Spojených státech amerických, které obyvatelé s mexickými kořeny často čelí.

Svět se trochu uzavírá

Zatímco u předchozích epizod i her měl hráč více volnosti ve zkoumání okolí, dokud jej nesvedla z cesty hláška vybízející k návratu k úkolu, nyní je tomu jinak. Ne že by nutně uzavřené prostory v některých částech hry byly na škodu. Hráč se alespoň může zaměřit dobře na jednu či dvě místnosti. Jenže ani v momentě, kdy se konečně dostanete do otevřeného prostoru, příliš možností k prozkoumání nemáte. Navíc v některých případech cítíte náraz do neviditelné zdi, kolem které se snažíte jít. Chvílemi hra působí až odbytým dojmem, a to ke studiu DONTNOD Entertainment popravdě vůbec nesedí.

Jak si vede čtvrtá epizoda v porovnání s těmi předchozími?

Vlčí bratři jsou opět spolu, na ničem jiném teď nezáleží. Ještě ale nejásejte, je před námi stále jedna epizoda.

Když jsem procházela průběžná hodnocení u jiných zahraničních recenzentů, ve snaze najít nějaké názory, se kterými bych se mohla ztotožnit, abych si nepřipadala sama jako zbytečný negativista, vcelku jsem narazila. Epizoda se aktuálně pohybuje ve vyšších číslech, než jsem očekávala. Nicméně za mě je to zatím nejslabší díl.

Ano, emočně byl náročný, příběh byl samozřejmě zajímavý… Herně ale prostě nenasytil. Těch interakcí a možností, kdy zasáhnout do dění, bylo méně, než hra mohla v ideálním případě nabídnout. Samozřejmě hledání nějakých věcí furt dokola jednoho prostě omrzí, ale různé hádanky, které se v LiS a LiS: Before the Storm pravidelně objevovaly, tady chybí. A ani ta zásadní rozhodnutí ve finále zas tak moc zásadní (nejspíš) nejsou.

Krátký povzdech a závěrečné rozuzlení

Příběh vcelku logicky dodržuje jednu stanovenou linku, k žádnému výraznému větvení zatím ani v předposledním díle nedošlo, což může být u her tohoto charakteru vnímáno jako nedostatek. Do předem napsaných situací ve finále stejně musíte dojít, jelikož je k dispozici prostě jen jedna. Rozmanitost je tak pouze v tom, jak se do další fáze dostanete. Případně s jakými ztrátami či reputací. Hra nenechává žádnou možnost to hodně pokazit nebo z toho naopak vyváznout bez větší úhony. Takže i když některá rozhodnutí působí dost dramaticky a za zvuku hudby je volbám výběru věnována celá obrazovka, abyste si uvědomili, že tohle je právě to důležité rozhodnutí, tak žhavé to asi nebude…

Dost možná se blížíme k podobnému závěru jako u Life is Strange, kdy se hráčům dostalo v závěru jen dvěma možným koncům. Opět škoda. Prozatím se vaše rozhodnutí odrazí jen na procentuálních bodech po dohrání epizody. Nebudu však zbytečně předbíhat, třeba pocítíme tíhu některých klíčových rozhodnutí až v pátém díle a tento odstavec pak vezmu zpět.

Co už moc obhájit nejde jsou chyby. Těch jsem vnímala tentokrát mnohem více než u předchozích epizod. Ať už šlo o nějakou návaznost, logičnost nebo ovládání. Drobnosti jako levitující objekty, blikající postavy nebo pasáže, při kterých si dáváte věci do batohu a ten na sobě fyzicky nemáte, nechávám stranou. Sice to zamrzí, ale nebolí. Co naopak hraní znepříjemnilo byla například nemožnost opustit zobrazení deníku nebo pád hry po snaze komunikovat s druhou osobou pomocí vysílačky. Při druhém pokusu už hra nespadla, vyvolat komunikaci pomocí zkratek v návodu ale stejně nešlo. Ne, že by to nakonec nějak vadilo, zjevně se hra dokáže obejít i bez toho.

Pár slov na závěr, teď už opravdu

Na finální epizodu si opět budeme muset nějakou chvíli počkat, vychází 3. prosince tohoto roku. Ačkoli předposlední setkání s bratry Diazovými nijak nenadchlo, je téměř jasné, že je před námi zajímavý konec a s největší pravděpodobností se konečně podíváme za hranice USA, což se v první epizodě zdálo jako hodně nereálný úkol. Zároveň je na místě připomenout, že ve sledu všech epizod po sobě by možná i ta čtvrtá působila spíše odpočinkově, a to může být po akční trojce vítaná volba. Nezbude tedy nic jiného, než si před pátým dílem vše živě připomenout, a napsat v prosinci poslední recenzi, tentokrát na ucelené dílo.

Tradiční náhled do další epizody po závěrečných titulcích odhalil americko-mexickou hranici. Dojdou oba bratři až do domoviny jejich otce, Puerto Lobos? Za pár měsíců budeme mít jasno.

Ovládání

Podobné příspěvky