Hru vyvíjí Jam City studio a vydána je v rámci řady Portkey Games pod taktovkou Warner Bros. Interactive Entertainment. Do této řady bude patřit i očekávaná hra v rozšířené realitě – Harry Potter: Wizards Unite. Na tu si však nějakou dobu ještě počkáme, a tak si můžeme alespoň zpříjemnit čekání s pomocí Hogwarts Mystery.

Většina z nás, kteří jsme vyrostli na dobrodružstvích Harryho Pottera, vždy toužila dostat dopis ze školy čar a kouzel v Bradavicích. No, teď se nám to s pomocí této hry alespoň trochu splní. Vytvoříte si totiž svou postavu, která pochází z čarodějnické rodiny, a dopis opravdu dostane. A tak záhy začínáte hrát v Příčné ulici, kde potkáte svou kamarádku/kamaráda (záleží na pohlaví vaší postavy) Rowan. Vaše volby ovlivní nejen to, jakého pohlaví budete vy a váš kamarád, ale také to, jakou dostanete hůlku, v jaké budete koleji a často také to, zda dostanete (nebo vám budou odebrány) body pro vaši kolej.  Děj se odehrává ještě před nástupem Harryho Pottera do Bradavic. Učitelský sbor vám tak bude důvěrně známý a také v řadě studentů potkáte několik povědomých tváří, jako třeba Billa Weasleyho nebo Nymfadoru Tonksovou.

Kromě plnění školních povinností je hlavní zápletkou zjišťování okolností ohledně zmizení vašeho bratra. Také studoval v Bradavicích, ale byl velice problémovým studentem, kterého později museli vyloučit. Poté ovšem záhadně zmizel. Vaši postavu trápí různé vize, které se často stávají skutečností. Postupně tak odhalujete, že musíte najít několik tajných místností a zrušit kletbu, která je na ně uvalena. V těchto místnostech nacházíte stopy, které vám snad jednou objasní bratrovo zmizení. Kvůli hledání samozřejmě máte různé problémy nejen s učiteli, ale také se svou rivalkou ze Zmijozelu – Merulou. Ta si myslí, že je nejsilnější čarodějka a dovoluje si na slabší. A kdo jiný by se jich měl zastat než právě vy.

V každém ročníku získáte několik dalších přátel. Vztahy s nimi jsou poměrně důležité, jelikož od nich dostáváte některé vedlejší úkoly s cennými odměnami a také si občas vybíráte koho sebou vezmete na dobrodružství v rámci hlavních úkolů. Každý má nějaký výrazný rys osobnosti. Úroveň přátelství zvyšujete dvěma způsoby – posezením u jídla a hraním Gobstone. Obojí probíhá formou dialogů. U jídla většinou dostáváte nějaké vědomostní otázky – ať už o prvních chvílích vašeho přátelství, o Brumbálovi nebo třeba o ingrediencích do lektvarů. U hry Gobstone zase máte většinou za úkol svého kamaráda rozptýlit, abyste vyhráli. Za zvýšení úrovně přátelství dostáváte drahokamy nebo energii.

Energii potřebujete pro plnění úkolů v rámci příběhu a drahokamy pro případné nouzové doplnění energie, rychlý posun v příběhu nebo pro nákupy oblečení a zvířat. Energie spotřebujete na každý úkol velké množství. Například na jednu nejkratší vyučovací hodinu vyčerpáte kolem 25 jednotek. Což je vlastně všechna energie, kterou máte (časem to může být o něco více, protože hodiny létání zvyšují maximální množství energie). Každá jednotka energie se pak doplňuje čtyři minuty, takže si na pokračování dlouho počkáte.

Drahokamy jsou samozřejmě měnou prémiovou, ale lze ji běžně získat nejen za zvýšení úrovně přátelství, ale také za splněné úkoly vedlejší i hlavní a ve velkém množství také za získání školního poháru na konci každého roku. Pokud tedy nebudete netrpělivě každou chvíli doplňovat energii nebo urychlovat příběh (na odemčení některých úkolů si totiž jinak musíte počkat několik hodin), budete mít dostatek drahokamů na zvíře i na nějaký prémiový kousek oblečení. Zvíře je užitečné, protože vám generuje jednotky energie. Za nákup oblečení se vám zase jednorázově zvýší některá ze tří vašich schopností.

Tyto schopnosti, kterými jsou kuráž, empatie a znalosti, vám zvyšují také vyučovací hodiny, kde získáváte zároveň i body pro svou kolej. V každé učebně můžete absolvovat výuku ve třech možných délkách – vyučování trvající hodinu, tři hodiny nebo osm hodin. Za tuto dobu musíte nasbírat určitý počet hvězd. Hodiny probíhají tím způsobem, že klikáte na modře zvýrazněné předměty a utrácíte svou cennou energii. Jakmile takto získáte hvězdu, musíte splnit drobný úkol – zodpovědět otázku nebo třeba nakreslit nějaké gesto. Nejde o nic obtížného a poměrně rychle se tyto činnosti stanou velice stereotypní. Za delší hodiny samozřejmě získáváte více schopností i více bodů pro kolej. Vyučovacích hodin se účastníte v rámci příběhu i mimo něj. Při účasti v rámci příběhu je vám odměnou nějaké nové kouzlo. Některé mohou být užitečné v duelech, na které v rámci příběhu několikrát narazíte.

Asi už vám došlo, jak moc je gameplay repetitivní. Nicméně pro fanoušky kouzelnického světa bude příběh a známé postavy asi dostatečným motorem k tomu, aby u hry chvíli setrvali, ačkoliv je to bude stát mnoho trpělivosti nebo peněz. Hru lze bez problémů hrát zcela bez využití mikrotransakcí. Postup je pak sice pomalý, ale stálý. Obtížnost se v průběhu hry nijak zvlášť nezvyšuje. Musíte se však připravit na to, že vaše hraní bude vypadat asi tak, že budete tři minuty hrát a dvě hodiny čekat. Pokud tedy trpělivost nemáte a zároveň nechcete utrácet reálné peníze, tato hra pro vás rozhodně nebude.

Na závěr je zapotřebí upozornit, že i když se hra tváří jako hotová, pořád se vyvíjí. Neustále přibývají nové možnosti, nové lokace a především další části příběhu, protože ke dni, kdy byla tato recenze napsána, nemá hra ještě dodělané ani všechny ročníky. Objevují se však často alespoň speciální eventy, při kterých můžete za hvězdy z hodin nebo vyhrané duely získat odměny v podobě drahokamů či kostýmů, které v obchodě nenajdete.

Zpracování tématu
Rozmanitost gameplaye