RECENZE: Hotline Miami

Probudíte se. Nic si nepamatujete. Nevíte, kdo jste. Proti vám sedí 3 maníci s maskou koně, kohouta a sovy. Prý vás znají. Prý o vás spoustu vědí. Jejich vyprávění vám moc nedává smysl. Pak ale zazní datum. 3. dubna 1989. A vy si pomalu začnete vzpomínat. Vrátíte se v čase do tohoto data a objevíte se ve svém bytě. Obdržíte zprávu o tom, že vám sušenky byly doručeny. Po otevření balíčku najdete gumovou masku kohouta a instrukci, že máte vyhodit jakýsi kufr do kontejneru. „Neúspěch není možnost. Sledujeme tě,“ říká vzkaz. Tato událost vás vrhá do víru brutálních událostí, jejichž strůjcem jste převážně vy sami.

No vidíte. I kohout vás zná víc než vy sami.

Většina misí začíná stejným způsobem. Obdržíte telefonát s adresou a jasnými instrukcemi. Nikdo po vás nesmí zůstat. Mezi jednotlivými misemi se setkáváte s mužem, který si říká “Beard”. Potkáváte ho v obchodě, v půjčovně filmů, v nočním klubu. Zkrátka všude, kam vstoupíte. Občas vám poskytne něco ze svého krámku a k tomu přihodí pár vět, kterým moc nerozumíte. Obecně je příběh poměrně komplikovaný. Často se prolíná realita se sny a vy nevíte, co se děje doopravdy a co je jen iluze. Postupně rozkrýváte tajemství vašich nepřátel za cílem dostat se k těm, kteří za tím vším stojí. Když si ale myslíte, že jste na konci, připraví vám chlápek v masce krysy nečekané překvapení. Co se bude dít poté vám už neprozradím. To musíte zjistit sami.

Hotline Miami
Tímhle vzkazem začínáte téměř každou misi. A přítel na telefonu to opravdu není.

Maska

Než se pustíme do dalších obšírnějších hodnocení Hotline Miami, je třeba si říci, o jaký typ hry se vůbec jedná. Jde o 2D akci s pohledem z ptačí perspektivy. Vzpomněli jste si na stará dobrá GTA? Já také. Je tedy poměrně jasné, že Hotline Miami je retro. A to hodně. Ostatně poznáte to už z úvodního menu. Pixelovou grafikou byste se ale rozhodně neměli nechat odradit. Podstatná je hratelnost. A ta je špičková.

Hotline Miami

Vousáč je pohodovej týpek, který vám rád poskytne zboží na účet podniku. Proč ho ale proboha potkáváte v každém z nich?

Ona maska kohouta, kterou jsem zmiňoval na začátku, nemá pouze symbolický význam. Každou misi budete vykonávat v právě v jedné z masek zvířete. Ty mají dokonce své jméno a všechny, kromě té první, vám přidávají určité vylepšení. S žirafou Georgem vidíte více ze svého okolí, s králíkem Grahamem chodíte rychleji a vlk Dennis začíná s nožem. Odemknout můžete až 27 masek, spousta z nich je ale skryta. Pokud je budete chtít dostat, musíte být pozorní a snažit se. To dává velký prostor znovuhratelnosti.

Hotline Miami
Takhle většinou dopadají dlouhé hodiny strategického plánování.

Co znovuhratelnosti naopak velký prostor nepřidává, je míra frustrace, kterou budete cítit při každé hře. Nezmínil jsem totiž jeden poměrně důležitý fakt. A to ten, že vás nepřátelé zabijí na jeden zásah. Vy je samozřejmě také, abychom byli spravedliví. Nicméně jich je mnohonásobně více, takže kde je vlastně ta spravedlnost?

Brutální zábava

Z výše uvedeného vyplývá, že svůj postup budete muset poctivě plánovat. Ani to vám ale nezaručí jistotu úspěchu. Není nic horšího, než když se probijete všemi nepřáteli, poslední vás zabije a vy musíte celou část mise opakovat. Je zajímavé zkoušet si různé taktiky. V určitých fázích se vám vyplatí více rambo styl, někdy je lepší volit stealth. S tím souvisí také zbraňový arzenál. Ze zbraní nablízko si vyzkoušíte například nůž, baseballku, mačetu, ale i cihlu, kufr nebo plechovku od piva. Pak tu máme střelné zbraně jako magnum, uzi, MP5 nebo pistoli s tlumičem a mnoho dalších. Každou zbraň můžete také hodit, nepřítele omráčit a poté ho dodělat poctivou ruční prací. Zde se sluší konstatovat, že po vizuální stránce je zabíjení opravdu brutální. Krev doslova lítá všude.

Umělá inteligence vašich oponentů je dosti nepředvídatelná. Často se stane, že nepřítel přiběhne ke dveřím, ze kterých jste zrovna stříleli, zastaví se před nimi a jdou pryč. Někdy na vás naopak zaútočí z pozice, ze které jste to absolutně nečekali. Jednou za čas budete bojovat s bossem, proti kterému musíte volit systematičtější postup. Mise jsou s postupem času náročnější. Ke konci bývají i poměrně dost variabilní, což je po určité úrovni stereotypu vítanou změnou.

Hotline Miami
Takhle nějak vypadá mapa, když deratizace proběhne v pořádku.

Doporučuje 10 z 10 žabáků

Za zmínku také stojí naprosto perfektní soundtrack. Ten je z dílny tvůrců jako jsou mimo jiné Coconuts, Scattle, M|O|ON nebo Perturbator a dokonale podtrhuje atmosféru veškerého dění. Když tu hudbu posloucháte, máte pocit, jako by zde ani žádná jiná nemohla být. Kde má být mystická, je mystická. Kde má být depresivní, tam je depresivní. Kde má být akční, je akční. Kompletní soundtrack si můžete poslechnout třeba na Youtube.

Vzato kolem a kolem, je Hotline Miami hra, která si na nic nehraje. Předkládá vám na stůl ryzí, syrovou akci a klade si za cíl dostat z vás to nejlepší a zároveň ve vás probudit to nejhorší. Dává nám zavzpomínat na střílečky ze starých časů, kdy šlo především o zábavu, krev a zajímavý příběh. Všechny tyto elementy Hotline Miami dokonale splňuje. Když přihlédneme k tomu, že pochází z rukou pouhých 2 autorů, Jonatana Söderströma a Dennise Wedina, nezbývá nám než zatleskat.

Soundtrack
Hotline Miami není hra pro každého. Buď jí budete milovat nebo nenávidět. Není nic mezi tím. Dokonalému soundtracku sekunduje geniální nápad, perfektní hratelnost i originální příběh. Z každého zabitého nepřítele budete mít radost. S každou další smrtí budete chtít prohodit klávesnici monitorem. Ale bude vás to bavit a nebudete chtít přestat, dokud to nekončí. A přesně takové pocity v nás mají hry vyvolávat.