RECENZE: Life is Strange

Představte si, že byste dokázali manipulovat s časem. Použili byste svou schopnost pro osobní prospěch? Pomáhali ostatním? Pokoušeli osud? Podobné otázky musí nyní řešit Maxwell Caufield. Coby studentka prvního ročníku střední školy se vrací do rodné Arcadia Bay, odkud se před lety odstěhovala. A právě zde začíná její neobyčejný příběh.

Křídla motýlí

Hned na začátku se Max ocitá v nezáviděníhodné situaci. Stává se svědkyní vraždy přímo ve škole. A právě zde objevuje svou schopnost vracet čas o několik minut nazpět. To jí dává možnost měnit svá rozhodnutí, která hýbou pomyslným jazýčkem na vahách v jejím životním příběhu.

Hra je totiž tvořena na základě tzv. “efektu motýlích křídel”, kdy každé vaše rozhodnutí bude mít nějaký vliv na události budoucí. A že nepůjde o nic jednoduchého, zjistíte poměrně záhy. Život na střední škole hází Max neustále klacky pod nohy a často se ocitá v situaci, kdy žádná z voleb není správná. Po krátkém čase zjistí, že čas může nejen vracet, ale také vidí budoucnost. A ta není rozhodně růžová. Na její rodné město se řítí tornádo, které jej má srovnat se zemí.

Life is Strange

Max má tedy jediný úkol. Zachránit Arcadia Bay před katastrofou. Na její cestě jí doprovází nejlepší kamarádka z dětství, Chloe. Z té se k Maxinu překvapení po letech odloučení stal živel, a Max za ní musí hasit nejeden průšvih. Do toho ještě školu postihla nemilá zpráva v podobě pohřešované studentky Rachel Amber, hlavní hrdinka se stává svědkyní šikany a deprese. Z toho plyne, že má Max poměrně spoustu úkolů k řešení.

Jaká bude vaše volba?

Základní pointa příběhu není nijak oslnivá a originální. Katastrofické scénáře dnes dokáže vyprodukovat kdekdo. Nicméně samotná realizace a zapojení volby dělá z Life is Strange naprosto neobyčejný zážitek. Tvůrci si s vámi totiž hrají zajímavým způsobem. Díky možnosti vracet čas, máte i vy možnost zvrátit některá svá rozhodnutí. Zatajili jste pravdu? Co takhle vrátit čas a zkusit to znovu? Že jste svou pravdou nakonec způsobili víc škody, než užitku? Není nic jednoduššího, než se znovu vrátit a říci pravdu.

Life is Strange

Můžete si zkoušet různé scénáře, reakce lidí, zjišťovat, jaké události nastanou v případě té, či oné volby. Definitivní rozhodnutí ale nakonec musíte udělat stejně vy. A to činí hru právě tak výjimečnou. Navíc jste obohaceni o dávku znovuhratelnosti, kdy si můžete zkoušet, jak se příběh vyvine v případě odlišných voleb. Nutno ovšem dodat, že u některých ze svých výběrů ani nepocítíte vliv na hru nebo si jich jednoduše nevšimnete. Jde ale o ty minoritní rozhodnutí, která nemají na příběh stěžejní vliv.

Hra, u které roztaje i led

Než uděláte finální rozhodnutí, čeká na vás spousta nervů, morálních dilemat, obhajování svých voleb i dumáním nad tím, co by kdyby. Mnohokrát budete litovat, jindy budete za své činy rádi, budete překvapeni, šokováni a také pocítíte spoustu emocí. A to se Life is Strange daří na jedničku. Vyvolávat v člověku emoce. Nemusíte být extra citlivka, aby s vámi hra poměrně zacloumala. Max Caufield chtěla být jen obyčejná studentka a prožít klidné období na střední škole. Život s ní měl ale jiný záměr. Někdy je život opravdu zvláštní.

Life is Strange

Life is Strange samozřejmě není pouze jeden velký dialog. Ve stylu adventur budete hledat různé předměty, snažit se sestavovat logické hádanky nebo třeba pořizovat fotografie (Max studuje fotografování). Nejde ale o nic těžkého a i tak bude čtení vaší nejčastější činností. Samozřejmě nemusíte například číst Maxin deník, její sms zprávy, ani její zápisky o profilech blízkých lidí. Zůstanete tak ale ochuzeni o zajímavou část, která dodává příběhu podrobnosti a posouvá jej o něco dál. A mnohdy svou pozorností a pečlivostí můžete zachránit více, než se na první pohled zdá.

Není všem dnům konec

Celý příběh je rozkouskovaný celkem do 5 epizod. Na Steamu si první epizodu můžete zahrát zdarma. Každá další pak stojí 20 Euro. Pokud se vám nechtějí platit zbytečně velké částky, můžete zvolit některý z alternativních serverů, které poskytují Steam klíče. Zde vás všechny epizody vyjdou do 250 Kč. Oproti Steam cenám se jedná o poměrně velkou úsporu výdajů.

Life is Strange

Po technické stránce vám hra pojede i na starších strojích. Systémové požadavky jsou poměrně přívětivé. V létě 2017 vyšel ke hře přídavek s názvem “Before the storm”, kde si zahrajete za Maxinu kamarádku Chloe, 3 roky před začátkem událostí z původní hry. Hra má být malou ochutnávkou před chystanou 2. sezónou. Life is strange s námi rozhodně nekončí. A to je jedině dobře.

Znovuhratelnost
Pokud si myslíte, že hrát za středoškolskou studentku uprostřed amerického zapadákova není nic pro vás, vyzkoušejte Life is Strange. Pomineme-li určité klišoidní americké evergreeny, vyklube se ze hry solidní příběhová adventura, která nenechá jedno oko suché. Všechny slasti a strasti hlavní hrdinky jsou uvěřitelné a prožíváte je s ní. A není nad to, lámat si hlavu, zda jste se měli opravdu rozhodnout tak a nebo svou volbu změnit. Možná vám to pomůže poodhalit vás samotné. A pokud tak vysoko nemíříte, věřte, že i tak si hru naplno užijete.