RECENZE: Max Payne 3

Max Payne je zpět v akci. Po dlouhých 9 letech od vydání druhého dílu série se společně s Maxem vydáváme na další dobrodružství. Chlapík je poněkud obtloustlejší a později dokonce holohlavý. A nebyl by to Max Payne, aby se nenachomýtl k nějakému zločinu, a lidé kolem něj nezačali umírat.

Z New Jersey do Brazílie

Děj se tentokrát odehrává po většinu času v Brazílii, kde hlavní hrdina působí jako bodyguard u místní vlivné rodiny Brancových. Společně se svým kolegou Raulem Passosem se snaží zachránit unesenou Fabianu Brancovou, tedy manželku svého šéfa. Max postupně odkrývá tajemství, které přesahuje působnost místních fanatiků až ke zkorumpované policii a armádě. V několika misích se pak retrospektivně vracíme do doby, kdy se hlavní postava seznámila právě s Raulem Passosem a zjišťujeme okolnosti jeho odjezdu do Brazílie. Celá hra vám na střední obtížnost zabere něco mezi 12 – 15 hodinami v závislosti na tom, jak důslední při jejím procházení budete.

Max Payne 3
Max na své koníčky nezapomíná

Stará klasika i novinky

Jednotlivým misím rozhodně nechybí rozmanitost. Budete bojovat ve slumech, v rozbořených budovách, na lodi, v přístavu nebo třeba na hřbitově. Samozřejmostí je i výběr ze širokého arzenálu zbraní. Od pistolí a revolverů přes brokovnice, samopaly až k raketometu. Na čem hratelnost Maxe Paynea stojí a padá, a čím se celá série proslavila, je zpomalený čas, neboli bullet time. Ten samozřejmě nechybí ani ve třetím díle, a to ve dvou způsobech využití. Můžete jej aktivovat skokem nebo samostatně spustit kdykoliv je dostupný.

Novinkou ve třetím díle je tzv. hledání stop. Není to nic světoborného, většinou se jedná o předměty, které nějakým způsobem rozšiřují děj nebo vám napovídají v aktuální misi. Za odhalení všech stop ve hře získáte achievement. Dalším lákadlem pro sběratele achievementů je hledání tzv. “zlatých zbraní”. V každé kapitole jsou ukryty části zbraní, které můžete kompletovat. Abyste zhotovili celou zbraň, musíte najít všechny 3 její části.

Max Payne 3
Na zdraví!

Starého psa novým kouskům nenaučíš

Z Maxe se během všech let a událostí stal poněkud cynik. Snaží se držet si lidi od těla a dělá pouze svou práci. Pro ránu (z pistole) si většinou nejde daleko a nejdřív střílí a potom se ptá. Jeho největším koníčkem je stále zapíjení prášků lahví whisky. A to jak doma, tak v práci. Po mentální stránce se z našeho hrdiny stala troska. Vše ale dohání po fyzické stránce. Ač to z jeho vzezření úplně nepůsobí (pár kilo přibral), je Max Payne v nejlepší formě. Protivníky střílí jak na běžícím pásu, skáče po střechách a dělá kousky, za které by se nestyděli ani nejlepší kaskadéři. To vše za zběsilého polykání prášků, které ho léčí. A ani se u toho nezadýchá.

Max Payne 3
Kolik hvězdiček dává módní policie?

Důstojný nástupce?

První dva díly by se daly označit za legendu herního žánru. Na světě není mnoho hráčů, kteří by neznali jméno Max Payne. Hra kolem sebe vytvořila svým způsobem kultovní prostředí. Ať mluvíme o revolučním pojetí bullet time, který přidal úplně nový level hratelnosti nebo o samotném příběhu, ze kterého nám šel mráz po zádech a s Maxem jsme jej prožívali do posledních okamžiků. O způsobu vyprávění se ani není třeba zmiňovat, protože komiksově laděný styl hrám naprosto sedl.

A zde vidím jeden z největších problémů třetího dílu. S hlavním hrdinou jsem ten příběh už tolik neprožíval. Příběh je klišovitý a neoriginální. Payne stále bojuje se zkorumpovanými složkami, neustále se stává obětí zrady a nikdy se mu nedaří vymanit ze začarovaného kruhu smrtí svých blízkých. Ale už to není ten Max Payne, kterého jsme znali dříve. Nepomáhá ani zasazení děje do prostředí Jižní Ameriky, které mně osobně přišlo velice nešťastné. Max Payne se má prodírat depresivními ulicemi New Jersey, bojovat v primitivních a ošklivých garsonkách, skákat po střechách krychlových budov. A ne likvidovat padouchy v prosluněné, i když, nutno uznat, také depresivní, Brazílii. Paradoxně jsem si nejvíce užíval mise, kde jsme se s Maxem vraceli do dob právě ve Spojených státech. Těch bohužel nebylo mnoho.

Max Payne 3
Kde mám panáka?

I tak stojí za to

Z výše napsaného odstavce to může působit tak, že Max Payne 3 je špatná hra. To bych si ale neodvážil tvrdit. Nutno říci, že se jedná o pokračování naprosto legendární série a laťka byla nastavena opravdu vysoko. Proto jsou na třetí díl nastavená vyšší měřítka. Ještě k tomu když jsme na něj čekali tak dlouho. Pokud pomineme příběhovou část hry, nabízí se nám poměrně svěží herní zážitek. Akční scény, kdy Max ve zpomaleném času vyskočí z nějaké šlamastyky a vy musíte postřílet své nepřátele, jsou naprosto epické. Navíc stále je zde bullet time. Co víc bychom si mohli přát. Možná kdyby hra nevyšla pod jménem Max Payne, mohla by mít i vyšší hodnocení. Takto zůstává průměrnou akcí a my rádi vzpomínáme na první dva díly.

Atmosféra / Prostředí
Postavy