RECENZE: Zaklínač 3: Divoký hon

Gwynbleidd, Řezník z Blavikenu, Bílý vlk, ale především Geralt z Rivie. Známý zabiják nestvůr, původně z pera polského spisovatele Andrzeje Sapkowského, se už do herního světa zapsal dvakrát. A stejně jako díly předchozí, i tento finální pro nás připravilo polské studio CD Projekt RED. Je tedy čas nabrousit si své meče, nasadit medailon a vydat se do boje. Tentokrát proti Divokému honu.

Geralt možná vypadá, že si už zaslouží důchod, stále vás však dokáže příjemně překvapit

Děj se odehrává zhruba rok a půl po událostech z druhého dílu. Nilfgaard, v čele s císařem Emhyr var Emreisem, už okupuje většinu svobodných království. Kdo proti němu ještě stojí je zbytek Redanie, vedená šíleným králem Radovidem. A v těchto těžkých časech si vás zavolá právě císař Emhyr. Ne snad proto, abyste za něho bojovali v černé zbroji. Váš úkol je prostý. Najít jeho dceru Ciri (Geraltovu adoptivní dceru) a přivést ji zpátky dřív, než ji dostihne divoký hon. Během hraní narazíte na spoustu starých známých. Od Yennefer, přes Roche, až po Lamberta. Hledání vás zanese na různá místa a brzy pochopíte, že vztah Geralta a Ciri není jen obyčejným příběhem. Příjemné jsou i flashbackové pasáže za Ciri, ačkoliv se jedná pouze o zpestření příběhu. V rozsáhlém prologu se ocitnete ve válce zničeném Velenu, kde se seznámíte se všemi herními prvky. A pak začne ta pravá zábava v otevřeném světě.

Zdevastovaný Velen bude první lokací, kde se podíváte

Grafika a cutscény na úrovni filmu

Hra běží na REDengine, PhysX a SpeedTree enginu. Přestože reálně nevypadá tak jako v ukázkách, je grafika stále nádherná. Vidět to jde především na krajině. Při pohledu na zasněžené vrcholky hor, sluncem zalité pole a louky, zdánlivě nekonečné moře nebo zalidněné uličky Novigradu se vám bude zastavovat dech. Během hraní jsem se velmi rád jen tak projížděl na Klepně a kochal krajinou. Pokud máte raději prozkoumávání jeskyň, hledání pokladů, vypalování hnízd nestvůr anebo mordování zbojníků, udělám vám radost. Všeho je zde dostatek. A ne, i po několika hodinách hraní vás nic z toho nepřestane bavit.

Je libo pohlednici?

Už jsem se zmínil, že se jedná o hru s otevřeným světem. Zde bych se slovním spojením „otevřený svět“ trochu přibrzdil. Svět de facto otevřený není. Je zde rozdělený na několik oblastí, z nichž některé jsou od ostatních odděleny. I přesto je každá z lokací značně rozsáhlá. Přírodní bariéry zde však nehledejte. Konec mapy je zde ohlášen pouhým „Došel jsi na konec světa, vrať se,“ což je poměrně škoda.

Vedle úchvatné krajiny je zde velmi dobře zpracovaná mimika postav a jejich dialogy. Ty jsou skvěle režírované a mají hlavu i patu. Když se k tomu navíc přidá nadzvednutí obočí, vykulené oči, pootevřená ústa údivem, ale i gestikulace rukou, máte cutscény na úrovni filmového zpracování. Další povedenou částí je dabing. Osobně se mi více líbil ten polský. Jistě, ani ten anglický není špatný, ale nějak mi Geralt, znějící jako by kouřil tři krabičky cigaret denně, neseděl. Příjemná na pohled je i reakce postav na okolí. Zatímco vevnitř na obličej dopadá světlo ze svíček, venku zase vlají vlasy ve vichru. Třešničkou na dortu je potom oblečení a celkový zevnějšek postav. Už na první pohled je zjevné, kdo pochází z urozeného rodu a kdo kope brambory na poli za Novigradem.

Velká nabídka úkolů

Samotný hlavní příběh vám zabere něco okolo jednapadesáti hodin. Vedle hlavních questů vás čeká ještě spousta těch vedlejších, včetně zaklínačských zakázek. Ty nejsou tak repetitivní, jako tomu například bývá u série Assassin’s Creed. Naopak. Jsou propracované a mnohdy nevíte, jak se vyvinou. Z questu, který vypadá na půl hodiny hraní, se může stát dvouhodinová výprava. Úkoly vás však vtáhnou velmi dobře do děje. Nejenže vám naservíruje plno akce, u některých vás čeká i morální rozhodnutí. U spoustě z nich vám přitom až spadne čelist údivem, nebo naopak vykouzlí úsměv na tváři. Příkladem může být vyšetřování sériového vraha, pomoc při volbě nového jarla na Skellige, nešťastná láska dvou milenců nebo nahánění kozy se zvonečkem.

Pohled, který by zabil.

Mnohdy se setkáte nejen s morálními dilematy, ale i s těmi politickými a rasovými. Vaši staří známí vás vtáhnou do politické hry a je jen na vás, na kterou stranu se nakonec postavíte, či zda zůstanete neutrální. Ohledně korektnosti si hra nebere servítky, rasismus je zde na denním pořádku. Snad na každém rohu se potkáte s lovci čarodějnic, kteří mají velmi v oblibě utlačovat všechny nelidi.

Pokud si chcete trochu oddechnout a zároveň zapojit mozkové buňky, máte možnost v karetní hře Gwint. A jestli karty nejsou nic pro vás, můžete třeba závodit na koních nebo se stát šampionem v boxu. Možností je zde opravdu spousta.

Levelování postavy a bojový systém

Zaklínač 3 nabízí hned několik obtížností, přičemž na těch vyšších už musíte myslet dopředu. Nestačí si totiž před bojem vybrat stříbrný meč a máchat s ním, dokud ta potvora neumře. Je potřeba si připravit povzbuzující elixíry, léčivé elixíry, oleje, petardy a taktéž znamení. Na každou nestvůru platí něco jiného, což se dočtete v bestiáři. Taktéž boj s lidmi může být obtížný, zvlášť když má někdo z nich kuši.

Levelování postavy probíhá na základě vašich dokončených hlavních a vedlejších úkolů, za které získáváte body dovednosti. Vývojáři zřejmě za účelem pomalejšího levelování snížili dovednosti získané z vedlejších úkolů, oproti těm z hlavních. V praxi to vypadá tak, že pokud chcete dosáhnout nové úrovně, je pro vás mnohem lepší plnit hlavní questy. Tohle trochu nešťastné řešení mi přijde škoda. Za každý nový level získáte dovednostní body. Ty poté můžete rozdělit do čtyř oblastí: šermířství, znamení, alchymie a bonusové schopnosti. Je tedy zcela na vás, jestli se rozhodnete být více mágem, mistrem meče, bylinkářem, nebo půjdete střední cestou. K tomu všemu můžete své získané dovednosti ještě vylepšit mutageny.

Barva mutagenů také rozhoduje o celkovém vylepšení schopností

Další dobrou zprávou pro mě byla pestrá paleta zbraní a zbrojí. Ty můžete buďto najít, nebo objevit jenom jejich plánek a následně si je vyrobit, pokud to samozřejmě dovoluje úroveň vaší postavy. Nutno dodat, že nalezené předměty mírně zaostávají za těmi vyrobenými. Především ty se zvířecí tématikou (vybavení školy kočky, medvědí, gryfí, vlčí, …). Pro opravdové labužníky je zde ještě možnost vybavit svou zbroj a zbraně runami, přičemž zbraně pak připomínají středověké verze světelných mečů.

Elixíry se oproti druhému dílu značně vylepšily. Nyní je stačí pouze vyrobit a potom se za pomocí tvrdého alkoholu a meditace doplní samy. Za mě je tohle rozhodně pozitivní změna.

Ze soubojového systému jsem byl před hraním trochu na rozpacích. Zbytečně. Svým stylem kotoulů a úhybů tak trochu připomíná ten v Dark Souls, což chápu některé nenadchne, přesto si myslím, že se jedná o povedený kombat. Mnohdy mi vykouzlilo vítězství nad silným nepřítelem úsměv na tváři. Proč? Především proto, že se musíte na boj skutečně soustředit a sledovat každý pohyb vašeho protivníka. Zvlášť na vyšší úrovni vás může stát i malé zaváhání prohru.

Mistrovský soundtrack

Hudba, která je zde výtvorem Mikolaie Stroinskiho a Marcina Przybyłowicze, je skvělá. Jen si zkuste zavítat do některé hospůdky. Při kombinaci středověké hudby a kapky irského folklóru budete mít chuť si nejednou zatančit. Naopak při soubojích vás dokáže hudba perfektně nabudit a dodat vám tu správnou energii. A pokud by vám to i tak nestačilo, pořád si můžete poslechnout zpívajícího Geralta.

Hudebníci jsou v Nilfgaardu skoro na každém rohu

A teď z toho druhého konce

Velkým zklamáním je pro mě využívání koně. Zejména, když Klepnu v plné rychlosti dokáže zastavit větev o průměru jednoho milimetru. Dále mi vadilo nesmyslné jednání UI ohledně následování trasy. Nabídka toho, že Klepna bude následovat určenou trasu a vy se budete moct rozhlížet po okolí, je vskutku lákavá. Realita je však jiná. Častokrát se Klepna na rozcestí nesmyslně rozhodne pro jinou odbočku a dovede vás tím pádem někam, kam jste původně jít nechtěli. A jakmile se vám tohle stane pětkrát během deseti minut, věřte mi, že je to vážně nervy drásající.

Závěr

Přes těch pár negativních řádků je Zaklínač 3 povedenou RPG hrou, která skvěle těží z knih a předchozích dílů. Hráče čekají hodiny a hodiny zábavy, nehledě na to, že CD Projekt RED nabízí zdarma dva datadisky (Srdce z kamene, O víně a krvi) a 16 různých DLC. Malé polské studio dokázalo svým výtvorem předčit kdejaká RPGčka a svědčí o tom i cena za nejlepší hru roku. Ať už jste fanouškem Bílého Vlka nebo ne, hra vás pohltí a nepustí, dokud neuvidíte závěrečné titulky. A možná, se do ní i tak pustíte znovu.

Prostředí
Postavy